Přichází éra nového statistického měření pomocí Google Analytics 4

Co se děje?

Společnost Google oznámila ukončení služeb nejrozšířenějšího statistického nástroje Universal Analytics (dále jen UA) neboli Google Analytics 3 k 1. červenci 2023. Od tohoto data přestávají standardní služby UA měřit (nebudou přijímat žádná data z webových stránek).

Současný statistický nástroj UA  je potřeba nahradit novou generací - Google Analytics 4 (dále jen GA4). Tato změna zasáhne veškeré webové  stránky, které nyní používají k měření statistický nástroj UA.

Proč se to děje?

Jedná se zejména  o změnu způsobu sbírání dat, která by měla v budoucnu vést k propracovanějším statistikám (např. dopočítávání dat a zpřesnění veškerého měření)

V případě změny na statistický nástroj GA4 nejde o drobnost, ale o přechod na zcela jiný datový model. 

Nyní používané UA totiž hodnotí web primárně z pohledu jednotlivých návštěv (session based analytika). Na druhé straně GA4 používá k hodnocení primárně, k identifikaci jednotlivých uživatelů a následně jejich nekonečné sledování událostí a transakcí (event based analytický model). 

Co mi to přinese?

Hlavní výhodou GA4 je možnost nastavení datového sledování (streamu) jak webu, tak aplikace pro Android i iOS. Budete tak moci sledovat statistiky vašich aplikací na stejném místě jako statistiky vašeho webu. To značně usnadní další analýzu dat.

Díky novému analytickému modelu založenému na událostech, a jejich možnosti vlastního pojmenování, dochází v GA4 k volnosti v nastavení vlastní struktury statistických měření. Je zde možnost vytvořit vlastní události (eventy) a mít tak plně pod kontrolou jejich další využití. 

Nový statistický nástroj GA4 také umožňuje hladkou integraci s Google Ads, díky čemu lze snadněji přizpůsobit výkon jednotlivých kampaní. 

Co mi to nepřinese?

Jako hlavní přednost společnost Google vyzdvihuje zejména to, že GA4 by mělo být prostředím, kde je možné statisticky měřit webové aplikace a mobilní aplikace z jednoho místa. I když nové GA4 toto skutečně umí, jejich nastavení není ovšem úplně jednoduché. Zejména složitá je skutečnost, kdy webová a mobilní aplikace pracují s rozdílnou databází uživatelů. 

Nová generace GA4 bude také mimo jiné uchovávat mnohem kratší časový interval sběru statistických dat. Po 14 měsících bude nástroj GA4 data mazat. Bude tedy důležité zpracovávat z nástroje GA4 pravidelné exporty a meziroční statistiky zaznamenávat také mimo GA4.

Doporučení na závěr

Doporučujeme provádět přechod ze statistického nástroje UA na nový nástroj GA4 vždy pod profesionálním dohledem tak, aby nedocházelo ke ztrátám statistických dat a plánované změny pro Vás nebyly ze dne na den velkým skokem. Pro více infromací kontaktujte svého konzultanta.

Kontaktujte nás

Zdroje:

https://support.google.com/analytics/answer/11583528?hl=cs 
https://digitalniarchitekti.cz/clanek/inovace-google-analytics-ga4/ 
https://www.innoit.cz/blog_prechod-z-universal-analytics-na-google-analytics-4